Globen

Det tog knappt en månad från det att Mats Larsson och Tord Sjölund träffats för första gången tills dess att bolaget MIC Nordic startade sin verksamhet. Det var i juni 2007 och tanken var att de, tillsammans med två kompanjoner, skulle bli grossister för GSM och mobiltelefoni, där försäljning av komponenter skulle vara en del. Grossisttankarna övergavs rätt snabbt och fokus blev istället att erbjuda lösningar och tjänster för mobil inomhuskommunikation.

MIC Nordic blev utsedd till ett Gasellföretag 2015. Varje år delar Dagens industri ut denna utmärkelse till Sveriges snabbast växande företag. Det är färre än 0,5 % av Sveriges aktiebolag som årligen utses till Gaseller.

Gedigen grund

Mats Larsson har sin bakgrund inom tillverkning. Han har jobbat med att ta fram nischade produkter och specialutrustning där fokus varit säkerhetslösningar för polisen samt annan så kallad ”public safety”. Tord Sjölund har ingenjörs- och forskningsbakgrund och har samtidigt erfarenheter från operatörssidan och Telia.

Totallösningar för mobil inomhustäckning

Så mycket grossister hann de aldrig vara. Mats Larssons tidigare kunder hörde snabbt av sig och hade behov av totallösningar med inomhustäckning för mobiltelefon. Trafikverket blev en av de första stora kunderna. Mats Larsson och Tord Sjölund är tillsammans huvudägare för MIC Nordic och har jobbat med totallösningar för mobiltäckning sedan starten.

Snabb tillväxt

MIC Nordic har haft en stark utveckling. De första lokalerna i Rotsunda blev för små och 2010 flyttade bolaget till Kista. Sedan dess har bolaget tredubblat antalet medarbetare och haft en ständigt ökande omsättning.  Bolaget har vuxit med åren och är i dag en viktig samarbetspartner till många stora telekombolag.

MIC Nordic har ett brett nät av återförsäljare över hela landet och bolagets kunder återfinns bland såväl företag som organisationer och myndigheter. Den blå och svarta logon är lätt att känna igen, bland annat tack vare att den pryder företagsbilarna vilka ofta syns ute i trafiken på väg till ett projekt, ett kundmöte eller ett säljuppdrag någonstans.

En del av framtiden

MIC Nordic är specialister på mobiltäckning. Då nya teknologier ständigt kräver bättre bandbredd och merparten av alla nya fastigheter byggs med teknik som bromsar signalerna så ser framtiden mycket bra ut. Bolagets specialistkunskaper, tekniska nytänkande och produkter för att förbättra inomhustäckningen kommer att ha en fortsatt stor efterfrågan på marknaden.

Cirka 80 procent av all mobilkommunikation sker inomhus, där täckningen är som sämst. Det är ett område där MIC Nordic kan erbjuda konkurrenskraftiga tjänster och har efterfrågade lösningar. Sammantaget är det en mycket stark inspirationsfaktor för framtiden. MIC Nordic har tagit en tydlig roll i utvecklingen av nya lösningar och bjuds ofta in till diskussioner med till exempel Post och Telestyrelsen och också som projektmedlemmar tillsammans med Wireless@KTH samt andra starka aktörer kring framtida utveckling av mobilkommunikation.